^do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Publiczne Przedszkole nr 43 w Opolu

Jaką wagę przykładamy do zdrowia, wyżywienia i wychowania ekologicznego?

Higiena

Wspieranie samodzielnego dbania o higienę rozpoczynamy od najmłodszej grupy. Nauka dbania o higienę rozpoczyna się od wpajania dzieciom właściwej kolejności zabiegów higienicznych (najpierw potrzeby fizjologiczne – potem mycie rąk, mycie rąk przed każdym posiłkiem, po zabawie na podwórku). Zawsze po wyjściu z ubikacji!. Nauka higieny w grupie najmłodszej polega na prezentacji prawidłowego  mycia rąk i zębów wykonanej przez nauczycielkę oraz udzielaniu instruktażu lub pomocy dziecku w czasie czynności higienicznych. Mycie zębów zaczyna się już w najmłodszej grupie od II półrocza.  W każdej grupie nauczycielka przyjmuje inny sposób organizacji mycia zębów (nakładanie pasty przez nauczyciela lub dyżurnego, w starszych grupach samodzielnie przez dzieci). Zdarza się, że na prośbę rodziców dana grupa nie myje zębów. Nie współpracujemy w z lekarzem ani pielęgniarką, wynika to z decyzji organu prowadzącego.    

Odpoczynek i rekreacja fizyczna

Młodsze grupy trzy i czterolatki leżakują. Mają własne piżamy, poduszki i pościel zapewnia przedszkole. Co dwa tygodnie rodzice zabierają pidżamę do prania. Niektórzy rodzice sceptycznie odnoszą się do leżakowania ich dzieci,   w praktyce jednak okazuje się, że dzieci chętnie śpią lub odpoczywają. Aby  czas leżakowania nie był nudny szczególnie dla tych dzieci, które nie zawsze zasypiają  czytamy im  baśnie (spokojne), odtwarzamy bajki z odtwarzacza CD, MP3  lub muzykę relaksacyjną. Dziecko może wziąć na leżak przytulankę, niektóre z nas pozwalają dziecku, które nie śpi, oglądać książeczkę. Dzieci mają jednak zachować ciszę tak by nie zakłócać relaksu i snu innym. Na wiosnę i w lecie zdarza się, że dzieci nie leżakują, wtedy idziemy z nimi na spacer lub do ogrodu. Pięcio i sześciolatki nie leżakują, jednak również po obiedzie mają czas odpoczynku, wtedy czytamy im różną literaturę pozwalając na przyjęcie wygodnej pozycji. W każdej nadarzającej się sytuacji i przy sprzyjających warunkach chodzimy z dziećmi na spacery i wycieczki  zwłaszcza, że mamy piękne okolice do spacerowania – pobliskie ogródki działkowe, tereny spacerowe wzdłuż kanału Ulgi, wyspa Bolko czyli zielone płuca Opola.

 Żywienie

W przedszkolu są 4 posiłki dziennie. Jadłospis konstruowany jest przez dyrektora, intendenta i kucharkę wg zaleceń sanepidu i obowiązujących norm i przepisów prawnych.  Uwzględniane są sugestie rodziców, szczególnie w stosunku do dzieci nie tolerujących niektórych potraw. Uwzględniamy również diety wynikające z przekonań religijnych. Słodycze podajemy w minimalnych ilościach jako dodatek, staramy się dawać dzieciom dużo soków, domowych jogurtów, owoców i warzyw.  Dzieci mają przez cały dzień dostęp do wody pitnej. W żywność i wodę zaopatrujemy się ze sprawdzonych źródeł. Intendentka zwraca uwagę na terminy ważności i świeżość oraz kupowanie produktów zalecanych przez Instytut Matki i Dziecka. Unikamy żywności zawierającej konserwanty. Nasza kuchnia została wzbogacona o domowe wypieki, pasztety, wyroby pieczone przez nasze panie w przedszkolnej kuchni. Szczycimy się tym, że nasze kucharki gotują bardzo smacznie i zdrowo. Dzieci nie są zmuszane do zjedzenia posiłków. Namawiamy je do próbowania (kosztowania) choćby drobnej ilości. Na wyraźne życzenie rodziców zdarza się, że w ogóle nie zwracamy dziecku uwagi, nawet jeśli nic nie je . Jeśli dziecko nie zje I-go śniadania  dostaje razem z innymi dziećmi  II-gie śniadanie przed obiadem, zupy są zjadane chętnie, zawsze przewidziana jest dolewka. Po odpoczynku – serwujemy II-gie danie. Jeśli dziecko zdecyduje się nie jeść – jest głodne a następnego dnia, zwykle podejmuje inną decyzję. Z doświadczenia wiemy, że stałe, systematyczne i konsekwentne zachęcanie dzieci do próbowania nieznanych im wcześniej potraw, surówek bardzo się opłaci – pod koniec edukacji przedszkolnej nie mamy niejadków. Co więcej większość dzieci zjada wszystko z apetytem. Dla dzieci, które spóźniają się na śniadanie, zostawiamy kanapkę i sadzamy do śniadania nawet o 9.30. Nie jest to wygodne, ale nie możemy pozwolić dziecku na bycie głodnym nie ze swojej winy.

Od kilku lat przedszkole też bierze udział w realizacji ogólnopolskich programów zdrowego żywienia: Akademia Zdrowego Przedszkolaka, Akademia Aguafresh, Kubusiowi Przyjaciele Natury, Mamo! Tato! Wolę wodę. Treści realizowane w ramach programu również mają za zadanie uświadamiać i propagować zarówno wśród dzieci i ich rodziców rolę zdrowego żywienia. To przyczynia się do większej ich świadomości.

Wychowanie ekologiczne

Wpływamy na świadomość ekologiczną dzieci, realizując w ciągu roku tematy, uwzględniające ochronę środowiska, kalendarz imprez, pór roku i tematów kompleksowych.

  • Dzieci hodują w salach rośliny przyprawowe (szczypiorek, rzeżuchę), które potem zjadają jako dodatki do śniadań,
  • Dzieci robią soki,  surówki i sałatki owocowe lub warzywne,
  • Mamy w przedszkolu żółwia wodnego Tadka – nazwanego tak na cześć Pana, który zrobił nam meble w przedszkolu
  • W przedszkolu i w ogrodzie mamy bardzo dużo roślin – zajmuje się nimi Pan Józef, nasz konserwator i ogrodnik. Dzieci chętnie biorą udział w porządkowaniu i pielęgnowaniu ogrodu, pomagając panu Józefowi w grabieniu i zbieraniu liści oraz trawy.
  • Dzieci zbierają makulaturę, w grupach są wyznaczone pojemniki na makulaturę.  Segregujemy śmieci do pojemników na materiały wtórne ustawionych na terenie przedszkola.
  • Mamy pojemnik na zużyte baterie elektrolityczne, do którego dzieci i nauczyciele przynoszą z domu stare baterie, zbieramy plastikowe nakrętki oraz płyty CD.
  • Tradycyjnie bierzemy udział w akcjach PCK: Biały ząbek, Dbam o zdrowie a także Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę – coroczna akcja wspomagająca Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, LOP Śmieci mniej – Ziemi lżej oraz takich projektach jak „ Akademia Zdrowego przedszkolaka”, „ Akademia Aquafresh”.
  • Realizujemy program Kubusiowi przyjaciele natury, który w przyjazny sposób przybliża dzieciom tematykę związaną ze zdrowym odżywianiem, ekologią i dbaniem o środowisko.

 

 

Copyright 2013  Publiczne Przedszkole nr 43 w Opolu