Jesteś tutaj: Home
Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego nr 43 w Opolu
Jakie cele staramy się realizować w pracy pedagogicznej?
Jakie cele staramy się realizować w pracy pedagogicznej?



Praca wychowawcza w naszym przedszkolu jest skupiona na organizowaniu i inspirowaniu różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających pobudzaniu, a także wspomaganiu indywidualnego rozwoju dzieci. Codzienna nasza praca wychowawcza opiera się na:
W przedszkolu bazujemy na jednym ogólnie przyjętym przez Radę Pedagogiczną programie wychowania przedszkolnego Elżbiety Tokarskiej i Joanny Kopały pt. Zanim będę uczniem, zgodnym z obowiązującą nową podstawą programową. Program ten daje nam swobodę w wyborze i interpretacji treści oraz możliwości dostosowania go do potrzeb zarówno całej grupy jak i pojedynczego dziecka.
Od roku szkolnego 2015/2016 we wszystkich grupach realizowany jest program autorski z zakresu nauczania języka angielskiego, ponadto dodatkowo od kilku lat realizujemy projekty ogólnopolskie: Akademia Zdrowego Przedszkolaka oraz Akademia Aquafresh. Podobnie jak w przypadku ustalania hierarchii praw dziecka, ustalałyśmy cele naszej pracy wychowawczej. Każda z nas przedstawiła 4 cele, które w jej pracy z dziećmi uważa za najważniejsze i to one utworzyły listę najistotniejszych celów jakie realizujemy w naszej pracy:
1. Rozwijanie samodzielności dziecka, robimy to przez:
-doskonalenie samoobsługi – samodzielne spożywanie posiłków, czynności higieniczne, ubieranie się i rozbieranie, sprzątanie po sobie;
-tworzenie warunków wolnego wyboru miejsca i rodzaju aktywności, a także materiałów do zajęć i zabaw;
-wspieranie i zachęcanie dzieci do podejmowania samodzielnych decyzji, aktywnym myśleniu;
-wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości;
2. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji
-tworzenie atmosfery zrozumienia, zaufania i otwartości;
-akceptowanie dziecka takim jakim jest;
-wspieranie i eksponowanie najdrobniejszych osiągnięć;
-czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem dzieci;
-stwarzanie atmosfery radości i warunków do zabawy;
3. Kształtowanie właściwej postawy społecznej
-uczenie i wychowywanie dzieci w myśl zasady „Nie rób drugiemu co tobie nie miłe”;
-wskazywanie sposobów rozwiązywania konfliktów oraz uczenie umiejętności negocjowania i radzenia sobie z własnymi emocjami;
-ponoszenie konsekwencji swojego zachowania;
-kształtowanie poczucia odpowiedzialności;
-eksponowanie wartości przyjaźni i koleżeństwa;
-przestrzeganie zasady równości podczas korzystania z zabawek, podejmowana roli w zabawie itp.
4. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Działania nasze skierowane są na pomoc rozwijającemu się dziecku w osiągnięciu dojrzałości szkolnej rozumianej jako gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole oraz zdolność do przystosowania się do nowego środowiska.